Czeski sen
(Ceský sen)

W skrócie
Twórcy zorganizowali kampanię promocyjną nieistniejącego hipermarketu, by pokazać siłę psychologicznej manipulacji w dobie konsumpcjonizmu.
Oglądaj w telewizji
Opis
Po 1989 roku w Czechach zaczęto budować mnóstwo super- i hipermarketów. Czesi zachwycili się bogactwem towarów i nowoczesnością sklepowych wnętrz. Zaczęli odwiedzać je coraz częściej i spędzać w nich mnóstwo czasu. Twórcy dokumentu postanowili dokonać prowokacji. Chcieli udowodnić, że tak naprawdę za kuszącą iluzją centrów handlowych kryje się oszustwo agencji reklamowych. Zorganizowali kampanię promocyjną nieistniejącego hipermarketu Czeski sen. Zajęli się nią profesjonaliści, którzy przygotowali reklamy dla telewizji i radia, 400 podświetlanych billboardów oraz 200 tysięcy ulotek. Aby dodatkowo uwiarygodnić tę mistyfikację, zbudowano wielką kolorową fasadę. Na otwarcie rozreklamowanego sklepu przybyło niemal 2 tysiące osób. Gdy odkryli prawdę, przeżyli szok. Dokument pokazuje, jak wielka jest siła psychologicznej manipulacji w dobie szerzącego się konsumpcjonizmu. W Czechach film uznano za najlepszy dokument 2004 roku. Zdobył również liczne nagrody na festiwalach w Danii, Słowenii, Belgii i Polsce.