Wielkie konstrukcje III Rzeszy (4)
(Nazi Megastructures 6: Japan's Death Railway)
W skrócie
Po przegranej bitwie pod Midway Japończycy potrzebowali nowej trasy przesyłania ropy. W ten sposób powstała linia kolejowa przez trudno dostępne tereny. Budowało ją 200 tys. jeńców i cywili.
Oglądaj w telewizji
Opis
Przybliżone zostaną szczegóły rozwiązań wojskowych, taktyki i technologii stosowanych przez kraje biorące udział w II wojnie światowej. Twórcy zdradzą, jak wyglądał system niemieckiej obrony przeciwlotniczej, opowiedzą też o birmańskiej Kolei Śmierci. Linię, liczącą 415 km, wybudowała Japonia. Jej powstanie okupione było śmiercią tysięcy osób, głównie jeńców wojennych i cywili. Historycy wybiorą się również w podróż po wyspach Pacyfiku, odwiedzą miejsca w Europie i Afryce, gdzie doszło do zaciętych walk. W bunkrach, powstałych na terytorium III Rzeszy, wciąż można natrafić na pozostałości sprzętu czy imponujących umocnień. Olbrzymie konstrukcje miały zapewnić Hitlerowi utrzymanie kontroli nad Starym Kontynentem.
W tym odcinku
W 1942 roku Japończycy okupowali tereny roponośne Birmy, co miało wesprzeć gospodarkę nastawioną na przemysł wojenny. Zakończona porażką bitwa pod Midway zmusiła do utworzenia nowej trasy przesyłania tego cennego surowca. W ten sposób powstała linia kolejowa przecinająca trudno dostępne tereny. Ponad czterysta kilometrów torów kładło 200 tysięcy jeńców wojennych i cywili w niezwykle trudnych warunkach, przedzierając się przez dżunglę. Połowa robotników zginęła w wypadkach, z powodu wycieńczenia i chorób.